Totalizator Sportowy

Reorganizacja portfela marek narodowego organizatora gier losowych.

Kiedy w 2008 roku przystąpiliśmy do realizacji projektu strategii marek dla Totalizatora Sportowego, narodowy operator stał w obliczu nadchodzącego uwolnienia rynku gier liczbowych i perspektywy pojawienia się na polskim rynku konkurencji takiej jak Deutsche Lotto. To popchnęło kierownictwo TS do marketingowego „przegrupowania sił”.

Portfel gier i marek TS w tym okresie był spuścizną po rewolucji Lotto z początku lat 90-tych. Rewolucji udanej, lecz niedokończonej z punktu widzenia strategii portfolio. Portfel gier liczbowych i zdrapek oparty był o bezbarwną rodzinę produktów pod marką Lotek. Nad nimi królowała marka Lotto niezdrowo konkurująca z marką korporacyjną Totalizator Sporowy.

Rozstrzygnięcia strategiczne poprzedzone były wnikliwymi analizami. Przeprowadziliśmy m. in. projekt badawczy wraz z segmentacją konsumentów w kontekście gier hazardowych.

Bacznie przyjrzeliśmy się benchmarkom zagranicznym – w tym bardzo inspirującym przypadkom rynku włoskiego (Włosi są rozkochani w grach liczbowych i loteriach), brytyjskiego i irlandzkiego (gdzie narodowi operatorzy przeszli gruntowną rewitalizację brandingową).

Na kształt przeprowadzonej reorganizacji portfela wpłynęły trzy kluczowe czynniki – zagrożenia nadchodzące wraz z uwolnieniem rynku, logika zróżnicowanych oczekiwań ludzi odkryta przy segmentacji konsumentów oraz konieczność uzdrowienia relacji między głównymi markami.

Wynik tej układanki był nieubłagany – Duży Lotek musiał odejść, by ustąpić miejsca marce Lotto. Zdrapki wreszcie zyskały najbardziej logiczną nazwę, czyli… Zdrapki. Portfel produktów został zreorganizowany – zniknęły niepotrzebne dublery, wprowadzone zostały nowe gry, adresujące wyraziste insighty graczy – takie jak Kaskada, adresowana do tych, którzy wolą „wróbla w garści” niż marzenie o milionach w Lotto. Zreorganizowany portfel marek zyskał atrakcyjny, przemawiający do emocji branding opracowany przez firmę BNA, z którą wspólnie realizowaliśmy projekt.